Commissaris van de Koning Ank Bijleveld heeft op 1 april jl. in Zwolle het predicaat ‘Koninklijk’ uitgereikt aan verfproducent Van Wijhe Verf. De bekendmaking  vond plaats in theater De Spiegel, waar het familiebedrijf op grootse wijze het 100-jarig bestaan vierde met zijn medewerkers, familie, vrienden en genodigden.

Het predicaat Koninklijk kan door de Koning worden toegekend aan bedrijven die minimaal 100 jaar bestaan, minstens 100 werknemers hebben en op hun gebied in Nederland een zeer vooraanstaande positie innemen, bij voorkeur met een internationale uitstraling. En dat doet Van Wijhe Verf: het bedrijf is op 1 april 1916 opgericht door de heren D.H. van Wijhe en D. Vermeulen als groothandel in drogerijen en verfwaren. Na de Tweede Wereldoorlog besloten Jan en Bertus van Wijhe zich volledig toe te leggen op de productie van verf en introduceerde onder de naam Wijzonol als eerste de dekkende beits in Nederland. Het bedrijf is er groot mee geworden in de periode van de wederopbouw. In de jaren tachtig volgde opnieuw een baanbrekende innovatie: een gepatenteerd kleurenmengsysteem waarmee oneindig veel kleuren konden worden gemaakt vanuit slechts twee basisverven.

Vierde generatie
Inmiddels staat de vierde generatie Van Wijhe aan het roer van het familiebedrijf dat is uitgegroeid tot een toonaangevende producent van hoogwaardige verfproducten voor binnen- en buitenland met de merken  Wijzonol,  Ralston, OER en Marlise. In 2000 is Marlies van Wijhe aangetreden als algemeen directeur en zij maakt definitief korte metten met het stoffige imago dat vaak onterecht aan familiebedrijven kleeft. De Zwolse verfproducent heeft de afgelopen bouwmalaise doorstaan door zich nog sterker te focussen op research en duurzame innovaties. Dit resulteerde onder andere in de introductie van SolidLux: een gepatenteerde vloercoating die onmiddellijk uithardt in combinatie met UV-licht en volledig oplosmiddelvrij is. Een ander recent voorbeeld is LBH SDT Ultra Hoogglanslak; een  buitenlak die de bestaande verven in de markt qua buitenduurzaamheid met maar liefst 20% overtreft.

Duurzaam in denken en doen
Deze duurzame innovatieve ontwikkelingen zijn tekenend voor de visie van het bedrijf dat de historie koestert maar de blik vooral op de toekomst richt. Want, zo stelt de directeur van de kersverse Koninklijke Van Wijhe Verf: ‘Duurzaamheid is voor ons geen hip begrip maar een manier van denken en doen. Het gaat over verder kijken. Over de stip aan de horizon die voor ons misschien niet haalbaar is maar voor een volgende generatie wel. Daarom zetten we met volle overtuiging in op het ontwikkelen van duurzame producten die bescherming bieden aan wat waardevol is en gaan we respectvol om met wat daarbij wordt verbruikt en achtergelaten. Voor een mooiere wereld en een dito toekomst’.